Nieuw Zeeland 4 - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Theo Bos - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland 4 - Reisverslag uit Westport, Nieuw Zeeland van Theo Bos - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland 4

Door: Theo

Blijf op de hoogte en volg Theo

26 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Westport

De reis naar Haast was (weer) adembenemend: langs blauwe meren en bruisende stromen, door smalle passen met uitzicht op sneeuwtoppen naar de westkust: Haast. Dat alles in volle zon en blauwe lucht. We kwamen aan in het gletchergebied: vanaf de bergen Mount Cook en Abel Tasman komen een aantal gletchers richting kust: de Fox Glacier en de Franz Joseph Glacier. We hebben ze beide via een mooie wandeling op 21 en 22 jan. bezocht. Vergeleken met ca. 10 jaar geleden zijn ze een stuk kleiner geworden, maar nog altijd imposant. Meestal regent het aan de westkust, maar wij worden verwend door een stabiele zomer. Velen wandelen er niet naartoe, maar laten zich erheen vliegen via helicopter of vliegtuigje: die hoor je dan ook de hele dag…
Na dit “hooggebergte” weer naar de kust (die op ca. 10 km ervandaan ligt): een camping in het gehucht Okarito: vlak aan zee en lagunes met veel vogels. Het enige minpunt is de aanwezigheid van sandflys (een soort mitches die venijnig kunnen steken).
Za 24 jan verder naar het noorden gereden langs rivierbeddingen, blauwe meren, weilanden met massa’s schapen, naar Greymouth: een camping vlak bij zee, met kiezelstrand en zware branding. Daar hebben we ook de zondag doorgebracht na luisteren preek Bethel. Lezen, zonnen, wandelen.
Ma 25 jan verder naar het noorden langs een schitterende kustweg (door Lonely Planet als de mooiste uitgeroepen). Prachtig weer. Onderweg vaak gestopt om foto’s te maken, wat te wandelen langs de stille stranden. Bezoek aan de Pancake rotsen in Punakaiki: zacht gesteente is weggeerodeerd, het harde bleef aanwezig, waardoor je als het ware laagjes pannenkoeken op elkaar ziet: heel apart. Ook mooie kustwandeling op Cape Foulwind gemaakt. We komen ogen tekort. Camping in Westport, bij zandstrand en zee die uitnodigde tot een bad.
Plan is om nu richting Abel Tasman natuurpark te gaan in het noorwest gedeelte van het zuidereiland.

• 26 Januari 2015 - 12:00

Conny:

Wat beleven jullie toch veel! Heerlijk om een beetje met jullie mee te reizen via jullie reisverslagen.Ik geniet met jullie mee. Liefs, Conny.

• 26 Januari 2015 - 21:54

Lenie Eijsenga:

Wat genieten jullie. Door het reisverslag mogen we op afstand mee reizen/genieten. Wat zal er een prachtig album uit voort komen. Misschien al klaar op 8 maart? Groetjes Henk en Lenie